ULA | STP-3 (Space Test Program-3) küldetésprofil

Kapcsolódó

A 260. Falcon-9 küldetést jelentette a mai Starlink 7-3

Úgy kezdte a SpaceX ezt a hetet, ahol tegnap...

Földünk az űrből: A megperzselt Rodosz

A Kopernikusz program Sentinel-1 műholdjának felvétele elénk tárja az...

A nap képe #1238 – Lítiumbányászat

Lítiumbányászati tevékenység Észak-Argentínában, melyet megörökítettek a Nemzetközi Űrállomás fedélzetéről.

Földet ért a Bennu kisbolygóból származó minta

Frissítés 18:19: Miután a mentőcsapatok megfelelően előkészítették a kapszulát...

A B1060 jelű Falcon-9 is teljesítette 17. repülését

A B1058 után a B1060 jelzéssel ellátott Falcon-9-es is...

Frissítés – 2021.12.05. – 21:15:

Még egy nappal elhalasztották az STP-3 küldetés legkorábbi indítási dátumát, így legkorábban december 7-én indulhat útjára az Atlas-V rakéta Cape Canaveralból. A hiba elhárítása több időt vesz igénybe, emiatt döntöttek a halasztás mellett.

Frissítés – 2021.12.05 – 8:00:

Az indítást egy nappal elhalasztották a földi RP-1 (finomított rakétakerozin) tárolórendszerének szivárgása miatt. A startra legkorábban december 6-án hétfőn, 10:04-kor kerülhet sor.

A 2021. december 1-jén működésének 15. évét ünneplő United Launch Alliance (ULA) újabb küldetésre készül, STP-3 (Space Test Program-3) elnevezéssel. Lássuk is a küldetés legfontosabb részleteit!

Indítás ideje, helye: 2021. december 7., magyar idő szerint 10:04 – Cape Canaveral Űrhaderőbázis – Space Launch Complex-41 (SLC-41) indítóállás, Florida, USA

Megbízó: az Amerikai Egyesült Államok Légiereje és az Amerikai Egyesült Államok Űrhadereje

Indítójármű: a United Launch Alliance (ULA) Atlas-V 551 rakétája

Rakomány: két űreszköz fog a küldetés keretében indulni, amelyek több kormányzati ügynökség és szervezet hasznos terhét tartalmazzák. Az elsődleges rakomány az STP Satellite (STPSat)-6, a másodlagos hasznos teher a Long Duration Propulsive Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) Secondary Payload Adapter (ESPA), vagy röviden (LDPE) – 1 névre hallgat, mindkettő a Northrop Grumman cég gyártmánya.

Rakomány össztömege: nem ismert

Pálya: geoszinkron pálya

Fokozat visszatérése: az Atlas-V rakéta az Atlanti-óceánba fog visszazuhanni

Élő közvetítés: angol nyelven a ULA Youtube-csatornáján.

A küldetés kimenetele: sikeres

A küldetés számokban

Ez lesz:

  • a ULA 147. küldetése
  • a 90. Atlas-V indítás
  • a 125. orbitális indítási kísérlet 2021-ben.

Az STP-3 küldetés fontosabb adatai. Infografika: Séra Gábor

A küldetést az Atlas-V rakéta 551-es konfigurációjával hajtják végre, mely azt jelenti, hogy a booster 5 szilárd hajtóanyagú rakétával kiegészítve, 5 méter átmérőjű áramvonalazó kúppal és a második, Centaur fokozaton 1 db RL10-C-1 hajtóművel indul útnak.

Az STP-3 küldetés három olyan műszaki jellemzőt is felvonultat a rakétán, amelyek célja a kockázat csökkentése és a repülési tapasztalatok gyűjtése a ULA új generációs rakétáján, a Vulcan Centaur-on való alkalmazás előtt. Ezek közé tartozik az OoA (Out-of-Autoclave – új eljárással gyártott kompozit anyag) áramvonalazó kúp, új repülés közbeni energiaellátó rendszer (IFPS), valamint a továbbfejlesztett GPS navigáció.

Az STP-3 küldetés keretében induló Atlas-V rakéta. Infografika forrása: ULA; szerkesztette: Séra Gábor

A misszió keretében mindkét hasznos terhet geoszinkron pályára állítják, azaz a műholdak keringési sebessége megegyezik a Föld forgásának sebességével, így az eszközök mindig a Föld egyetlen pontja felett lesznek.

Az elsődleges hasznos teher, az STP Satellite (STPSat)-6 tervezett élettartama 8 év, és összesen 9 kísérletet visz magával a küldetésre:

  • SABRS-3 (Space and Atmospheric Burst Reporting System 3): a Nemzeti Nukleáris Biztonsági Hivatal (NNSA) operatív küldetése. Feladata a nukleáris vagy nukleáris vonatkozású kísérletek megfigyelése világszerte. Az általa gyűjtött adatok döntő fontosságúak lesznek az Amerikai Védelmi Minisztérium és más kormányzati szervek számára. További technikai specifikációkat egyelőre nem tettek közzé.
  • A NASA LCRD (Laser Communication Relay Demonstration) hasznos terhe, amely az adatátviteli műholdak következő generációjának technológiáit teszteli, nevezetesen a lézeres kommunikációt. Erről egy korábbi cikkünkben olvashattok részletesen.
  • A SERB (Space Experiments Review Board) a Védelmi Minisztérium Űrkutatási Kísérletek Felülvizsgáló Bizottságának több űridőjárási és helyzetfelismerési hasznos terhe. 

Az STPSat-6. Kép forrása: NASA/Northrop Grumman

Az LCRD és működési elve. Kép forrása: NASA

A másodlagos hasznos teher neve a Long Duration Propulsive Evolved Expendable Launch Vehicle (EELV) Secondary Payload Adapter (ESPA), röviden csak LDPE-1. De mit is jelent ez a hosszú név?

  • LDPE: Long Duration Propulsive ESPA, azaz hosszú időtartamú meghajtású ESPA
  • ESPA: EELV Secondary Payload Adapter, azaz EELV másodlagos hasznosteher-adapter, amelyet arra használnak, hogy segítsen az LDPE-t a fő műholdhoz rögzíteni, emellett helyet biztosít 6 db kisméretű műhold számára.
  • EELV: Evolved Expendable Launch Vehicle, azaz fejlett feláldozható hordozójármű.

Az LDPE-1 kísérleti eszközöket szállít, működését 1-3 éves élettartamra tervezték. A kísérletekkel gyors kockázatcsökkentést szeretnének elérni a jövőbeli programok tájékoztatásának céljából.

A küldetés a tervek szerint valamivel több mint 8 órán át tart majd. Az első rakomány, az STPSat-6 leválasztására az indítást követően 6 óra 30 perckor kerül sor, amelynek során az eszköz hozzávetőlegesen 36 100 km magasságban fog keringeni. Ezt követi az LDPE-1 leválasztása, a küldetés 7. óráját követően, ami egy 36086×36140 km magas pályán fog keringeni.

A küldetés főbb eseményei. Infografika forrása: ULA; szerkesztette: Séra Gábor.

A ULA által készített küldetés-beharangozó videó:

Dark mode powered by Night Eye