ULA US | NROL-101 küldetésprofil

Kapcsolódó

Lezárult a New Shepard tavaly szeptemberi balesetének hatósági vizsgálata

A Blue Originnek 21 különböző módosítást kell eszközölnie az...

A nap képe #1241 – Az OSIRIS-REx tudományos tartálya

Az OSIRIS-REx tudományos tartálya nyitott fedéllel, amelyen látható a...

Szovjet űrkutyák – 3. rész

Elérkeztünk a harmadik kutatási szakaszhoz, amely az utolsó lépés...

Több mint egy év után ma hazatért a Szojuz MSz-23 személyzete

A Szojuz űrhajó földet érése 13:17-kor várható a Kazahsztánban...

Folytatódott a Jaokan műholdhálózat bővítése is

Nem csak a SpaceX indítja serényen saját Starlink műholdjait,...

Szerda késő este a United Launch Alliance Atlas V 531-es hordozórakétája fog elemelkedni Cape Canaveralből az NRO legújabb, feltehetően nemzetbiztonsági célokra fejlesztett műholdjával az NROL-101 küldetés keretében.

← ISRO 🇮🇳  – EOS-1 | SpaceX 🇺🇸 – Crew-1 →

Indítás ideje, helye: 2020. november 11. magyar idő szerint 23:32 – , Cape Canaveral Légitámaszpont – Space Launch Complex-41, Florida, USA 🇺🇸
Megbízó: U.S. National Reconnaissance Office (Nemzeti Felderítési Hivatal, USA)
Rakomány: NROL-101 név alatt futó titkosított rakomány
Rakomány össztömege: ismeretlen, max. 7450 kg
Hordozórakéta: ULA Atlas-V 531
Pálya: geostacionárius pálya (GEO)
Élő közvetítés: hivatalos élő közvetítés a ULA YouTube csatornáján és az Űrutazás-Űrhajók csatornán
Indítás kimenetele: sikeres indítás (beszámoló)

A hordozórakéta és rakománya
Az Atlas V 531 az Atlas V család nagy teherbírású változata, bár létezik ennél nagyobb kapacitású is. A három számjegyű “kód” három darab fontos paramétert árul el magáról a hordozóról:
– az 5-ös az áramvonalazó kúpok átmérőjére utal, ami ebben az esetben 5 méter,
– a 3-as a szilárd hajtóanyagú segédrakéták számára utal,
– az 1-es pedig a Centaur második fokozaton található RL-10 hajtóművek számát árulja el.
Ebből eredően sok varáció létezik az Atlas-családban, a legkisebb teherbírású például az Atlas V 401 (9,7 tonna LEO-ra), a legerősebb pedig az Atlas V 552 (20,5 tonnányi hasznos teher LEO-ra). Természetesen a hordozó segédrakétáinak, orrkúp-átmérőjének és RL-10 hajtóművek számának növelésével arányosan nő az indítás költsége is.
Az 531-es verzió 15,5 tonnát képes LEO-ra (alacsony Föld körüli pálya) állítani, kb. 140 millió dolláros indítási költséggel.

Az Atlas V jellegzetes bronzszínű első fokozatát az RP-1-et (Rocket Propellant-1, finomított kerozin) és folyékony oxigént használó, orosz gyártmányú RD-180-as hajtómű gyorsítja. Ennek tolóereje 3 827 kN tengerszinten, 253 másodpercen keresztül van működésben. Az első fokozat oldalára szerelnek még (ebben az esetben három) szilárd hajtóanyagú segédrakétát. Ez lesz az első Atlas V start, ahol már nem AJ-63A típusú, hanem az eddig Delta-IV Mediumokon használt GEM-63 (Graphite Epoxy Motor) segédrakéták gyorsítják a rakétát. Ezek egyenként 1 663 kN tolóerőt nyújtanak, a három boosterrel és az RD-180-assal együtt az össztolóerő 8 816 kN, ami körülbelül tíz és fél Merlin-1D hajtómű tolóerejének felel meg. 94 másodperccel az indítás után leválnak a boosterek, majd a ezt követően az első fokozat is dolga végeztével.

A második fokozatot, vagyis a Centaurt egy RL-10 hidrogén/oxigén vákuum-optimalizált hajtómű gyorsítja a kívánt sebességre. Kevésnek tűnő 100 kN tolóerőt nyújt, de 450,5 másodpercnyi fajlagos impulzusával egy iszonyatosan hatékonynak számító kémiai rakétahajtómű. 848 másodperc a Centaur működési ideje. A Centaurban elhelyezett Tehetetlenségi (incerciális) navigációs egység (INU) felel az Atlas-Centaur páros irányításáért és navigációért, illetve az üzemanyagtartályok nyomás alá helyezéséért is. Az RL-10-esek több űrben történő újbóli begyújtásra is képesek, így akár közvetlenül is tud geostacionárius pályára állítani műholdakat. 

A hasznos teherről sajnos semmilyen publikus információt nem találtunk, ezért teljes homály fedi a küldetés és a rakomány mivoltát. Előzetes küldetésekből arra következtethetünk, hogy egy katonai kommunikációs műholdat fognak indítani Molnyija-pályára, de ez csak találgatás.

Dark mode powered by Night Eye