Array

Űrbenzinkutat nyithat az Orbit Fab

Kapcsolódó

A Starlink-hálózat tizedik rétege után gyorsan bővült a kilencedik is

Mondhatni hamar sor került az újabb Starlink küldetésre, ugyanis...

A nap képe #1509 – Légzsilip teszt

A Langley Kutatóközpont tudósai egy légzsilip modelljén tesztelik, hogy...

Egy rakétacsere után került sor a hét utolsó Starlink indítására

A Starlink 10-2 küldetés másfél hét csúszás után indulhatott...

Kína első alkalommal hajtott végre 12 km-es függőleges fel- és leszállást egy rakétafokozattal

Ez újabb jelentős lépés az újrahasználható rakétakoncepció fejlesztésében! Meglepetésszerűen végzett...

Földünk az űrből: Ádám hídja

A Sentinel-2 felvételén szemügyre vehetjük Dél-India egyik csúcsát Srí...

Az Orbit Fab a napokban jelentette be, hogy egy másodlagos hasznos teherrel vesz részt az Intuitive Machines IM-2 küldetésén, amely a Hold déli sarkkörére száll majd le, de a tervezett űreszköz a landolóegységről (LV) már a Hold felé vezető úton leválik.

A Tanker-002 nevű üzemanyagszállító eszközt a Spaceflight Inc. Sherpa-ES OTV-je fogja a kijelölt pályára vinni, egy érdekes manőverrel. A terv az, hogy egy olyan szabad visszatérésű holdi pályát céloznak meg (az Apollo-küldetéseknél is alkalmaztak ilyet), ami segítségével geoszinkron magasságú, vagyis kb. 42160 kilométeres pályára juthatnak. A manővert praktikus okokból választották, mert alkalmazkodniuk kellett az elsődleges misszió igényeihez. A küldetés egy Falcon-9 rakétával fog indulni a tervek szerint legkorábban 2022 utolsó negyedévében.

Infografika a tankert szállító Sherpa-ES OTV útjáról. Forrás: Spaceflight Inc.

A tankert úgy tervezték, hogy több mint 91 kilogramm hidrazin szállítására legyen alkalmas, élettartama kb. 15 év. Amikor éppen nem végez üzemanyagfeltöltést egy műholdon, akkor néhány száz kilométerre a geostacionárius övtől leparkolják, hogy ne zavarja meg a pályán keringő többi műhold tevékenységét.

Daniel Faber, az Orbit Fab vezérigazgatója elmondta, hogy a SpaceX Transporter-2 küldetés keretein belül már felkerült egy kisebb tesztváltozat ebből a tankerből, aminek kapacitása kb. 45 kg. A cég több millió dollárt kapott a fejlesztésekért és szerződésekért, főként az Egyesült Államok Légi- és Űrhaderejétől.

Az Orbit Fab „Tanker-002” a Spaceflight vállalat Sherpa-ES transzferjárművén. Render: Orbit Fab

Miért fontos ez?

Egy műhold élettartamát nagyban meghatározza, hogy meddig elég az általa felvitt üzemanyag. Általában ennek a nagy része arra megy el, hogy geotranszfer pályáról a végleges geoszinkron pályára álljon. Van azonban még egy fontos tényező, a geostacionárius pályán már jelenlévő űrszemét kérdése. Ezekből egyre több van, és emiatt egyre többször kell a műholdaknak kitérőmanővert végrehajtani. Az ilyen manőverek általában bele vannak kalkulálva a felvitt üzemanyagba, de váratlan esetek mindig előfordulhatnak.

Sok műhold minden gond nélkül tudna üzemelni a tervezett élettartamon túl is, ha lenne elég üzemanyaga. Sokkal olcsóbb feltankolni, mint építeni és feljuttatni egy újat, ha a régi egyébként jó állapotban van. Ez is csak egy olyan dolog, mint a rakéták újrahasználhatósága: a szokásos repülős példával élve egyszerűen nincs értelme kidobni egy utasszállítót csak azért, mert kifogyott belőle az üzemanyag, sokkal olcsóbb feltankolni, mint lecserélni.

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye