Kicsit megkésve a szokásoshoz képest, de nézzük mi minden történt az utóbbi időben.
- Egy kormányzati jelentés szerint, a NASA legnagyobb programjai – SLS hordozó és James Webb űrteleszkóp – továbbra is jelentős csúszásban, és költségtúllépésben vannak. Példaképp a James Webb teleszkóp (JWST) 7 év késésben van, a költsége pedig a tervezett 5 milliárd dollár helyett jelenleg 9.7 milliárd dollárnál tart.
Az SLS első indítása pedig jelenleg 2020 (eredeti terv 2019 volt), a költsége pedig köszönhetően a legnagyobb beszállítónak (Boeing) folyamatosan emelkedik. A Space.com írása erről itt olvasható. - Kína sikeresen indított először tengerről rakétát az űrbe! A Long March 11 nevű hordozó a Sárga-tengeren úszó platformról indult az űrbe, 7 kis műholddal a fedélzetén. Látványos videók és bővebb infó itt található.
- Az megvolt, hogy a LEGO az Apollo-11 ötvenedik évfordulójára kiadott egy új Űrkomp modellt? Scott Manley persze már meg is vette és véleményezte is, Youtube videó itt.
- A NASA kiválasztott 3 céget, melyek kisebb holdraszálló űrhajókat fognak építeni, tervezett indítás 2020-2021, ami elég ambíciózus… A program neve Commercial Lunar Payload Services (CLPS), és ami érdekesség, hogy a jelenlegi tervek szerint két missziót is SpaceX Falcon 9-es terveznek indítani. Hosszabb írás róla itt.
- Magyar idő szerint hétfő este sikeresen visszatért az ISS-ről a CRS-17 misszió Dragon kapszulája. Az űrhajó egy hónapot tartózkodott az űrállomáson.
- A SpaceX Dragon 2 “anomáliája” után, úgy tűnik, hogy a konkurens Boeing beelőzheti a céget. A Boeing Starliner űrhajója ugyanis hamarosan elindulhat az első éles tesztjére, jelenleg június vége az indítás, ehhez pedig már az Atlas V rakéta is készen áll Floridában. Hosszabb írás erről itt.
- Azért a SpaceX sem lazsál, hamarosan folytatódnak a Starhopper tesztek Boca Chica-ban, ugyanis újra felszerelték a korábban már használt Raptor hajtóművet (SN4=Serial Number 4). Ezt a motort azonban csak tesztekre fogják használni, az első lerögzítés nélküli ugrásra (állítólag az első “hop” kb. 20 méter magasra lesz) már a legújabb SN5 hajtóművet vetik be. Ez már legyártásra is került a cég hawthorn-i telephelyén. Hosszabb írás a témáról itt, de szerintem a napokban jövünk még részletekkel külön is.