Űrhírek – 2020. április 5.

Kapcsolódó

Rocket Lab tervek: 2024-es Neutron indítás, saját műhold-konstelláció

A Rocket Lab új fejleményeket osztott meg egy február...

Szedjük fel a marsi mintatárolókat!

A Mars Sample Return kampánnyal kapcsolatban vegyesek voltak az...

A nap képe #1394 – Szojusz MSz-25 személyzet

A Szojuz MSz-25 személyzete a Csillagvárosban: Tracy Dyson, Oleg...

Megnövekedett a Zvezda modul légszivárgása

A modulból már korábban is szökött a levegő, azonban...

Nézzük mi mindent történt a héten.

  • Kedden teljessé vált a NASA Crew-1 misszió négytagú legénysége. Ez lesz az első éles, emberes küldetés az ISS-re, de előbb még a Demo-2 tesztet kell sikeresen végrehajtani. A két, már korábban bejelentett asztronauta, Mike Hopkins és Victor Glover mellé csatlakozik Shannon Walker és Soichi Noguchi veterán űrhajós a JAXA-tól (japán űrügynökség).
  • A Demo-2 tesztküldetést jelenleg 2-3 hónaposra tervezik, és eszerint készítik fel a két űrhajóst, Bob Behnent és Doug Hurley-t is. A jelenleg még mindig május közepére vagy végére időzített teszt utolsó tréningjei és próbái zajlanak. A NASA tervei szerint a legénység kb. egy hónappal a Crew-1 küldetés előtt térne vissza az ISS-ről. Ez a mostani becslések szerint valamikor júliusban történne, mert a Crew-1 augusztusban indulna. Az időpont viszont még az erre a misszióra építendő új Crew Dragon űrhajó befejezésétől is függ.
  • Visszatér a NASA ikonikussá vált “worm”, azaz kukac logója. Jim Bridenstine NASA igazgató csütörtökön tett közzé egy fotót, amin a Demo-2 küldetéshez használandó Falcon-9 rakéta látható, oldalán a régi logóval. Az űrhivatal 1975–1992 között használta ezt a dizájnt, ami most újra feltűnik egy emberes küldetéshez szánt rakétán. 1975 előtt, illetve 1992 óta a másik ismert “meatball”, vagyis húsgolyó logót használják, ami a többek számára ismert kék kör alakú dizájn beceneve.
  • Ahogy ebben a cikkben már beszámoltunk róla, pénteken a SpaceX nyomásteszt sorozatot végzett az Starship SN-3 prototípuson, mely sajnos ismét nem kívánt eredménnyel zárult. Azóta Elon Musk megerősítette, hogy teszt konfigurációs hiba, és nem tervezési vagy építési hiba okozta a balesetet. Az alsó, éppen nyomáson kívüli oxigéntank nem tudta megtartani a felső metántank tömegét, amibe a teszthez egyébként nehezebb, de biztonságosabb mélyhűtött, folyékony nitrogént töltöttek, így a felülről ható nyomás gyakorlatilag összeroppantotta a rakétatestet. Azonban az alsó rész, amihez majd a hajtóműveket rögzítik sértetlen maradt, és valószínűleg egy részét fel fogják használni az SN-4 építésekor, mely egyébként már javában zajlik.
Az ikonikus logó a Falcon-9 rakétán
Forrás: NASA
Dark mode powered by Night Eye