Megint gyorsan eltelt egy hét, és elég izgalmas híreket tudtunk összeszedni nektek ezúttal is.
- Május 5-én indult el első alkalommal Kína új rakétája, a Long March 5B, mely a tervek szerint az új kínai űrállomás moduljait fogja az űrbe juttatni. Most azonban hasznos teherként a szintén új fejlesztésű űrhajót juttatta Föld körüli pályára, amivel majd űrhajósokat szállíthatnak az űrállomásra, vagy még távolabb. A kapszula 3 nappal később sikeresen vissza is tért a Földre, így majdnem teljes sikernek könyvelhető el a misszió. Azért csak majdnem, mert egy szintén kísérleti elemként használt visszatérő teherszállító eszköz a légkörbe érkezéskor meghibásodott és megsemmisült. Az indításról és a visszatérésről itt és itt olvashattok többet.
- Mozgalmas héten van túl a SpaceX is. A pénteki nap kivételével ugyanis minden nap különböző teszteknek vetették alá a Starship SN-4 prototípust. A tesztsorozat hétfőn kezdődött, amikor a statikus hajtóműteszt előtti ellenőrzésen feltöltötték az üzemanyagtartályokat immár valós körülményeket szimulálva folyékony oxigénnel és metánnal, és a hajtómű begyújtását leszámítva az összes indítási lépést végrehajtották. Kedden már mindenki a Raptor hajtómű gyújtását várta, azonban az utolsó pillanatban leállították a folyamatot (nem tudni, hogy szándékosan, vagy valami apró hiba miatt). Szerdán éjjel végül elérkezett az újabb történelmi pillanat: első alkalommal hajtott végre a SpaceX egy teljes méretarányú prototípuson statikus hajtóműtesztet. A Raptort 3-4 másodpercig működtették, de ez a pár másodperc is óriási előrelépésnek számít. És hogy ne gondolja senki azt, hogy egy egyszeri szerencsés művelet volt a teszt, csütörtökön megismételték a begyújtást, és megint néhány másodpercig láthattuk és hallhattuk az új generációs hajtóművet működés közben. Iszonyatos ereje van, képzeljük el, milyen élmény lesz, amikor a Superheavy hordozórakétán 31 ilyen hajtóművet indítanak el…Ebben a cikkben több linket is találtok a újabb mérföldkőnek számító eseményről a Starship történetében.
A két sikeres teszt után pénteken kiszerelték a Raptort az SN-4-ből, amit további teszteknek vetnek alá. Még aznap végrehajtottak egy kisebb ellenőrző nyomástesztet, majd múlt éjjel újabb kriogenikus nyomásteszt következett. Ez a teszt is mindenképp sikeresnek mondható, hiszen a korábbi 4,6 bar nyomás helyett ezúttal 7,5 bar nyomást sikerült elérni, és az űrhajó teste ismét kibírta a nagy terhelést. Fontos megjegyezni, hogy az Mk1, SN-1 és SN-3 prototípusok már a legelső ilyen teszten “elvéreztek”, miközben az SN-4 már hat sikeres teszten van túl, amiből kettő a statikus hajtóműteszt volt. Elmondható tehát, hogy a Starship fejlesztése elképesztő ütemben és sikerrel halad, és miközben továbbra is a 4-es prototípust nyúzzák, az SN-5 szinte teljesen elkészült, sőt, már az SN-6 is építés alatt áll. - Kedden érkezett a bombahír, hogy Tom Cruise a NASA-val és a SpaceX-el tervez filmet forgatni! Az első híreket még akár álhírnek is gondolhattuk volna, ám kedd este Jim Bridenstine is megerősítette, hogy valóban közösen fognak dolgozni a színész-producerrel egy űrben játszódó filmen. Később Elon Musk is egy mondattal kommentálta a hírt, szerinte is “klassz lesz az egész”.
- Csütörtökön befejeződött Bob Behnken és Doug Hurley tréningje, akik a május 27-i DM-2 küldetés űrhajósai lesznek. Ezzel az utolsó fázisába érkezett a felkészülés, a két asztronauta a korábbi gyakorlatnak megfelelően kötelező karanténba vonul, és három héten keresztül csak az indításban résztvevő mérnökök és szakemberek érintkezhetnek velük, szigorú előírások mellett.
- Úgy tűnik, végre a NASA is kezdi észrevenni a SpaceX Falcon Heavy rakétájában rejlő potenciált és lehetőséget. Bár még nem hivatalos, de felröppent a hír, hogy az eredetileg 2022-től épülő Gateway első két modulját a korábbiaktól eltérően nem két küldetésen, hanem egyszerre juttatnák el a Holdhoz. Erre azonban a jelenleg aktív rakéták közül csak a Falcon Heavy képes, így újabb fontos megbízás várhat rá. Erről bővebben itt tudtok olvasni.
