Űrhírek – 2020. május 3.

Kapcsolódó

Katonai műholddal indult a Szojuz ritkábbik variánsa

Megtörtént az idei év első Szojuz-2.1v rakéta indítása, melyről...

A SpaceX harmadjára vetette be ugyanazt a Falcon-9 hordozót két hónap alatt

A B1077 jelű rakétának elég sűrű a menetrendje. Ez a...

A nap képe #1060 – A JUICE űrszonda tankolása

Az Európai Űrügynökség JUICE űrszondájának üzemanyaggal való feltöltése.

SpaceX | Transport & Tracking Layer (Tranche 0, Flight 1) küldetésprofil

A SpaceX kilencedik márciusi küldetése az Egyesült Államok Védelmi...

Továbbra is problémákkal küzd a Lunar Flashlight műhold

Egy hónapja maradt a NASA-nak és a JPL-nek, hogy...

Azt hiszem, nyugodtan kijelenthetjük, hogy ez a hét a NASA-ról szólt. Szinte csak velük kapcsolatban találunk híreket erről a hétről, de azért máshol is történtek dolgok.

  • Jól indult a hét a SpaceX számára, ugyanis sikeres kriogenikus tesztet sikerült végrehajtaniuk az SN-4 prototípussal. Az előző napi, ún. ambient teszt után (amikor a környezettel megegyező hőmérsékletű gázt vagy folyadékot tankolnak a tartályokba, esetleges szivárgásokat keresve), hétfő hajnalban sor kerülhetett a mélyhűtött folyékony nitrogénnel való tesztelésre is. Az SN-4 tartályai és illesztései kitartottak, és 4,8 baros nyomást sikerült elérni a teszten, ami már elegendő lesz a későbbi repülésekhez. Ezután a hét közepén első alkalommal szereltek be egy Raptor hajtóművet egy teljes méretarányú tesztjárműbe, így újabb mérföldkőhöz érkezett a SpaceX. Hétvégére, illetve jövő hétre vannak kiírva újabb útlezárások, és meg is kezdődtek a további tesztek. Előbb egy ún. wet dress rehersal (a tartályokat immár metánnal és folyékony oxigénnel tankolják fel, a hajtómű turbópumpáit megnyitják és az égési térbe juttatják az üzemanyagot, az indítási folyamatból csak a gyújtás marad ki), majd a statikus hajtóműteszt következhet, azonban úgy tűnik, hogy ma hajnalban végül a tervezett wdr elmaradt, és ezen cikk befejezéséig nem közöltek hivatalos információt a további tervekről és eseményekről. Elon Musk szombaton úgy nyilatkozott, hogy remélhetőleg pár napon belül sor kerülhet a statikus hajtómű tesztre.
    Eközben viszont szédületes tempóban épül az SN-5 prototípus is, az egyes darabok már a végső összeillesztésre várnak, amit pár nap alatt végre is szokott hajtani a cég, így akár már jövő héten elkészülhet ez a példány is a tesztelésre.
  • A 2020 júliusában induló új marsjáró, a Perseverance után a különleges “marsi helikopter” is megkapta a nevét. A NASA április 29-én szerdán jelentette be, hogy a járművet Ingenuity-nak (magyarul Találékonyság, Leleményesség) nevezték el. A nevet egy alabamai gimnáziumi diáklány, Vaneeza Rupani javasolta az űrhivatal névadási felhívása alapján.
  • Szintén szerdán kaptunk egy újabb rossz hírt az SLS-ről. Az NASA felügyeletéért és elszámoltathatóságáért felelős szervezete (Government Accountability Office – GAO) éves jelentésében aggodalmát fejezte ki az első fokozat tartályát illetően, melyben szivárgások fordulhatnak elő. Ebben a cikkben találhattok több információt erről.
  • Április 30-án hozta nyilvánosságra a NASA, hogy a 2024-től tervezett Holdraszállásokon használandó holdkomp fejlesztésével három céget bíznak meg: a Blue Origin, mely az ún. National Teamet vezeti (tagjai még a Lockheed Martin, a Northrop Grumman és a Draper), a Dynetics és a SpaceX terveire esett az űrhivatal választása. Összesen 967 millió dollárt osztanak szét a három cég között fejlesztési támogatásként, és közülük 2021 februárjában kerül ki a végső győztes. Itt olvashattok a bejelentésről és a tervekről még többet.
  • Május 1-jén egy több órás és több részes sajtótájékoztatót tartott a NASA a DM-2 küldetéssel kapcsolatban, melynek egyre közeledik a várva várt időpontja. Rengeteg információt közöltek, mi is igyekeztünk ebben a cikkben mindenről beszámolni.
  • Szintén pénteken a Sierra Nevada Corporation is nyilvánosságra hozta az első Dream Chaser orbitális jármű nevét, ami a Tenacity (Kitartás, Állhatatosság) lett. Ezzel tiszteleg a cég csapatuk kitartó és kemény munkája előtt.
  • És ugyancsak 1-jén pénteken jelentette be a NASA, hogy újabb 1,79 milliárd dolláros megbízást ad az Aerojet Rocketdyne-nak, amely az SLS-hez gyártja az űrsikló programban is használt RS-25 hajtóművek módosított verzióját. A szerződésmódosítás újabb 18 hajtómű gyártását és tesztelését tartalmazza, aminek köszönhetően a korábbi 6 db-os megrendeléssel kiegészülve összesen 6 SLS rakéta építhető 2029-ig. A részletekről itt olvashattok.
Az új marsi járművekről készült fantáziafotó
Dark mode powered by Night Eye