Űrszervizelés geostacionárius pályán: mára már valóság

Kapcsolódó

A Roszkoszmosz és a NASA egységes dokkolóportok létrehozásáról tárgyal

Az egységes dokkolóportokat az űrben történő kölcsönös segítségnyújtás érdekében...

A nap képe #1440 – Bandwagon-1 küldetés

A Bandwagon-1 misszió Falcon-9-ese, mely 11 űreszközt állított pályára.

Megszületett az Artemis Egyezmény 37. aláírása is

Április 15-én, azaz a mai napon került sor az...

Újfajta kereskedelmi távérzékelő műholdat indított ma reggel Kína

A Kaocsing típusú űreszköz fél méteres felbontásban lesz képes...

A Northrop Grumman legutóbbi jelentése szerint a Mission Extension Vehicle-2 (Küldetésmeghosszabító Jármű) nevű szervizműholdja már megközelítette az Intelsat-10-02 geostacionárius távközlési műholdat. Nemrég az ún. close-proximity manővereket hajtotta végre a MEV-2, amibe beletartozott az Intelsat kliensműhold többszöri megkerülése, s ezzel együtt képek készítése – így tudták kívülről felmérni a műhold állapotát. Ez már lezajlott, és az Intelsaton nem találtak semmilyen rendellenességet, ami megakadályozná a dokkolást. A MEV-2 is jó állapotban van a több hónapos útja után, melyet egy Ariane-5 rakéta segítségével kezdett meg még 2020 augusztusában a kourou-i Guyana Űrközpontból. A MEV-2 az Intelsat-10-02 állapotának felmérése és a rendszereinek kalibrálása után eltávolodott egy biztonságos pontra, ahol jelenleg is tartózkodik a dokkolási folyamat megkezdésére várva. A Northrop Grumman egy közleményben árulta el, hogy a két műhold összekapcsolása után fogják közzétenni a képeket, melyeket a megközelítési manőverek alatt készítettek.

Dr. Marco Langbroek felvétele a geostacionárius pályán keringő Intelsat-10-02-ről és a MEV-2-ről (sárga színnel kijelölve), valamint a Thor-5,6,7 telekommunikációs műholdak is látszanak a képen. Kép forrása: @Marco_Langbroek

A MEV-2 elődje, a Mission Extension Vehicle-1 többször elvégezte a megközelítési és dokkolási folyamatot a valódi kapcsolódás előtt, de ennek az volt az oka, hogy ekkor még tesztelték MEV rendszereit. A MEV-1 és MEV-2 küldetésparaméterei is különböznek: míg az első számú szervizküldetésen a 19 éves Intelsat-901-et az ún. temetőpályáról hozta vissza a MEV (ahol már nem volt aktív szolgálatban, mert kifogyott az üzemanyaga), addig a MEV-2 a jelenleg is aktív Intelsat-10-02 élettartamát fogja még öt évvel meghosszabbítani. Mindkét Intelsat műholdnak működnek a telekommunikációs rendszerei, a MEV űreszközök a meghajtásért és a megfelelő pályán való tartásért felelnek. A Northrop Grumman aktívan tartja a kapcsolatot az Intelsattal, és az ő üzleti igényeiknek megfelelő iőpontban fogják rádokkolni a MEV-2-t az Intelsat-10-02-re. A MEV-1-el ellentétben a MEV-2 nem fogja a kliens pályáját nagy mértékben változtatni, csak stationkeeping funkciókat lát majd el, azaz a megfelelő pályán tartásért fog felelni.

Az első Mission Extension Vehicle (MEV-1) képei az Intelsat-901-ről, 35 785 kilométerrel a Föld felett. Kép forrása: Northrop Grumman

A MEV-1 küldetés.

Előzetes becslések alapján 2030-ra már 75 darab geostacionárius műhold fog ilyen módú szervizelésre szorulni a Northern Sky Research cég szerint, ami egy 3,2 milliárd dolláros piacot jelent majd az űripari cégek számára. Egyes analitikusok még nagyobb potenciált látnak a GEO-műholdak szervizelésében, és több mint 200 ilyen misszióra számítanak a következő évtizedben, valamint szerintük a kormányzatok és a hadseregek is több hangsúlyt fektetnek majd az ilyen típusú technológiák kifejlesztésére, legyen az geostacionárius vagy alacsonypályás szervizelés. Egy másik ígéretes szereplő az űrben keringő műholdak és űszremét kezelésére a brit Astroscale cég, akik nemrég indították el ELSA-D névre keresztelt tesztműholdjukat, melyet reményeik szerint később tömegesen tudnak majd gyártani és felbocsátani, és velük „kitakarítani” az alacsony Föld körüli pálya rétegeit.

Pár alapinformáció a Mission Extension Vehicle-ről és az Intelsat-10-02 telekommunikációs műholdról

Mission Extension Vehicle

Gyártó/ország: Northrop Grumman/USA

Működtető: SpaceLogistics LLC

Műholdplatform: GEOStar-3

Meghajtás: két darab ionhajtómű-platform

Energiaellátás: két kihajtható napelemtábla, lítium-ion akkumulátorcsomagok

Felbocsátás dátuma: 2020. 8. 15.

Tervezett élettartam: 15 év (3x 5 éves szervizküldetés)

Tömeg: MEV-1: 2326 kg, MEV-2: 2875 kg

Indítójármű: MEV-1: Proton-M (2019), MEV-2: Ariane-5 (2020)

Előtérben a MEV-2, háttérben a Galaxy-30 az Arianespace csarnokában. Kép forrása: Arianespace

A MEV-2 indítása.

Intelsat-10-02

Gyártó/ország: Astrium/Franciaország (ma már az Airbus része)

Működtető: Intelsat Corporation

Műholdplatform: Eurostar-3000

Meghajtás: négy darab SPT-100 ionhajtómű

Energiaellátás: két kihajtható napelemtábla, akkumulátorcsomagok

Felbocsátás dátuma: 2004. 6. 16.

Tervezett élettartam: 13 év (jócskán túllépte már)

Tömeg: 5575 kg

Indítójármű: Proton-M/Briz-M

Hasznos teher: 45 darab C-sávú transzponder, 16 darab Ku-sávú transzponder

Lefedettség: Észak- és Dél-Amerika, Nyugat-Európa

Az Intelsat-10-02 egy fantáziaképen. Kép forrása: Intelsat

Az Intelsat-10-02 startja Bajkonurból. Képek forrása: Travis Taylor és ILS

Hamarosan készülünk egy írással az Astroscale cégről is, akik hasonló metódussal tervezik a LEO pályán lévő, már nem működő műholdakat és űrszemetet eltakarítani.

Dark mode powered by Night Eye