A világon első alkalommal sikerült elérnie rögtön az első indításán egy folyékony hajtóanyagú rakétának orbitális pályára.
Nálunk olvashattok először arról az nemzetközi viszonylatban is űrtörténelmi eseményről magyarul, ami alig egy órája történt: először sikerült egy magáncégnek folyékony hajtóanyagú rakétával első kísérletre Föld körüli pályára állnia! Ez a bravúr a 2015-ben alapított Space Pioneer nevű kínai vállalatnak sikerült, ami Tienlung-2 hordozójával hajtott végre sikeres demo-küldetést. Sajnos ahogy az lenni szokott, Kínából nem igazán érkeznek hírek a világ számára, de szerencsére ennek a nagyon fontos eseménynek a híre eljutott idáig!
A rakéta felkészítése az elmúlt napokban sikeresen lezajlott, és mára minden adott volt, hogy megkíséreljék a felbocsátást. A Tienlung-2 a Csiücsüan Űrközpontból indult el 10:48-kor első útjára a Jinta nevű zsebműholddal, illetve egy meg nem nevezett hasznos teherrel a rakterében, és bár a repülésről nem lehet túl sok részletet tudni, az biztos, hogy mindkét rakétafokozat remekül teljesített, és a kijelölt napszinkron pályára állította a 8 kg-os Jinta-t.
Ezzel több elsőséget is bezsebelt a Space Pioneer, illetve a Tienlung-2:
– ahogy feljebb már írtuk, magáncégként első kísérletre sikerült Föld körüli pályára juttatni egy folyékony hajtóanyagú orbitális besorolású rakétát
– a világon az első olyan orbitális rakéta lett, aminek második fokozati hajtóműve szakaszos égési ciklusú
– Kína első magánkézből finanszírozott kerolox meghajtású rakétája is egyben
Hatalmas gratuláció ehhez az elképesztő és bravúros eredményhez!
A Space Pioneer-ről röviden
A cég Beijing Tianbing Technology Co., Ltd. néven is ismert, ami újrafelhasználható rakétatechnológia (értve ezalatt magát a rakétát és a hajtóművet is) kifejlesztésével kezdte meg működését. Kang Joglaj alapította 2015-ben, majd 2020 áprilisára már 14 millió amerikai dollárnak megfelelő összegű fejlesztési támogatást nyertek el Tienhou-3 folyékony hajtóanyagú rakétahajtóművük további fejlesztésére, aminek gyújtási rendszerével még 2019-ben kezdődtek meg a földi tesztek. Első tesztrakétájuk a Tienlung-1 volt, ami már újrahasználható technológiákat rejtett magában, ezzel rögtön úttörőnek számítva Kínában – akkoriban ugyanis még az addig megszokott egyszer használható rakéták fejlesztése volt túlsúlyban az ázsiai űrnagyhatalomban.
A Tienlung-2 rakéta
Ez a verzió már teljes mértékben az újrahasználhatóság elvén indult el fejlesztési pályáján, így elődjénél egy tonnával kisebb, 2 tonnás hasznos teherkapacitással rendelkezik alacsony Föld körüli pályára, míg 500 km-es napszinkron pályára 1,5 tonnát képes juttatni. A 32,8 méter magas és 3,35 méter átmérőjű, háromfokozatú rakéta első fokozatát három darab YF-102 kerolox (RP-1 rakétakerozint és cseppfolyósított oxigént égető) hajtóművel látták el, melyek összesen 190 tonna tolóerő kifejtésére képesek. Később a fokozatba majd három darab Tienhou-11 rakétamotort szerelnek, be, de egyelőre a CASC-től (China Aerospace Science and Technology Corporation) vásárolt hajtóműveket alkalmazzák. A második fokozatot már a saját fejlesztésű Tienhou-11 vagy TH-11 vákuumra optimalizált motor, míg a harmadik fokozatot a Tienhou-31 vagy TH-31 gyorsítja.