Magyar idő szerint csütörtök este 21:03-kor beindították a Progressz MSz-20 teherhajó hajtóműveit egy nem megtervezett manőver miatt. A hajtóművek 275 másodpercig működtek, az impulzusérték 0,5 m/s volt. Ennek eredményeként az állomás átlagos pályájának magassága 890 m-rel nőtt. A manőverre azért volt szükség mert veszélyes közeledést jósoltak magyar idő szerint 23:50-re 285 méteres távolságból.
Nemsokkal később Dimitrij Rogozin is megerősítette a hírt. „Megerősítem, hogy moszkvai idő szerint 22:03-kor az orosz Progressz MSz-20 teherszállító űrhajó hajtóművei nem tervezett manővert hajtottak végre, hogy elkerüljék a Nemzetközi Űrállomást a Kozmosz-1408 űrszonda egy töredékének veszélyes megközelítéséből.”
Ez volt az első alkalom, amikor a Roszkoszmosz megerősítette, és nyíltan felvállalta hogy a törmelékfelhő hozzájuk köthető, eddig ugyanis nem hivatkoztak rá a pontos nevén.
2021. november 15-én Oroszország egy ASAT (Anti-Satellite), azaz műholdmegsemmisítési tesztet hajtott végre egy már 1984 óta nem működő Kozmosz-1408 (másnéven Ikar-39) műholdon. Ekkor volt az első alkalom, hogy veszélyesztette az ISS épségét és annak személyzetét, ugyanis a törmelékfelhő és az ISS pályája keresztezték egymást. A körülbelül több mint 1500 darabból álló törmelékfelhő folyamatosan veszélyt jelent a még használatban lévő aktív műholdakra és olykor a Nemzetközi Űrállomásra is.
Manapság az orosz Progressz MSz űrhajók jelentik az ISS pályájának korrekcióinak és az űrszemét elkerülésére irányuló manőverek rendszeres eszközét. Például a közelmúltban ledokkolt Progress MSz-18 összesen 9 korrekciót végzett: 6 tervezett pályaemelést, és 3 manővert a űrszemét elkerülése érdekében.
Az alábbi videót Szergej Korszakov kozmonauta készítette, aki küldetése során most először figyelhette meg a teherhajó hajtóműveinek működését. Később közölte, hogy mostmár semmi sem fenyegeti az ISS-t és továbbra is a pontos ütemterv szerint dolgoznak.