Vége az OmegA programnak, de mégse olyan szomorú a Northrop Grumman

Kapcsolódó

Napvitorla-technológiával indult idei ötödik útjára az Electron hordozó

Újabb küldetésre (Beginning Of The Swarm) indult a Rocket...

300. alkalommal tért vissza sikeresen egy Falcon-9 első fokozat

2015. december 21. előtt még sci-fi-be illő jelenet volt,...

A nap képe #1448 – Black Brant-IX indítás

Cindy Fuentes Rosal, a NASA mérnöke búcsút int a...

Ismét értékelhető adatokat küldött haza a Voyager-1

5 hónap után először sikerült megfelelő adattovábbítást végrehajtani az...

A nap képe #1447 – Apollo-13 visszatérés

Az Apollo-13 űrhajósainak visszatérését ünnepelve. Balról jobbra: Gerald D....

Nem folytatják az OmegA rakéta fejlesztését – jelentette be a Northrop Grumman. A rakétát a nemzetbiztonsági indítások lebonyolítására tervezték, de mivel nem nyert a Légierő legutóbbi tenderén – a National Security Space Launch megbízásokon – zátonyra futott az OmegA program.

“Úgy döntöttünk, hogy nem fogjuk folytatni az OmegA indítójármű fejlesztését” – nyilatkozta Jennifer Bowman, az NG szóvivője – “Ennek ellenére folytatni fogjuk kulcsfontosságú szerepünket a katonai műholdak építésének piacán, illetve eddig az OmegA-programba befektetett erőforrásainkat is ezen a piacon fogjuk elhelyezni.” – fejezte be.

Az OmegA indítása – fantiáziakép
Forrás: Northrop Grumman

Bowman állítása szerint a vállalat nem fog fellebbezni a Légierő döntése ellen, amiben a United Launch Alliance-t és a SpaceX-et választották a National Security Space Launch (NSSL) megbízásokra.
Az OmegA rakéta hátrányos helyzetben volt a ULA-val és a SpaceX-el szemben – az ULA-nak jelentős múltja van nemzetbiztonsági indítások terén, illetve az amerikai Szenátusban is egy kedvelt partner. A SpaceX pedig a Falcon 9 és Falcon Heavy járművekkel indult a versenyben, ezek közül pedig mindkettő már megkapta a Légierő által a tanúsítványt, miszerint repülhetnek drága és titkosított rakományokkal. Ezzel ellenben az OmegA még technológiailag és alulmaradt, ugyanis egy teljesen szilárd hajtóanyagú fokozatokat használó eszközről beszélünk (az utolsó, precíz gyújtásokat végrehajtó fokozatot kivéve) – és ehhez még hozzájön, hogy az első fokozat tesztelése közben a hajtómű fúvókája felrobbant és izzó törmelék borította be a teszt helyszínét – ami nem egy optimális járműparaméter ha többmilliárd dolláros műholdakat szállít a jármű.

Scott Manley összeállítása a rakétamotor fúvókájának robbanásról

Az OmegA nélkül is sok megrendelő van a szilárd hajtóanyagú segédrakétákra (SRB) – a Northrop Grumman gyártja a ULA Vulcan rakétájának GEM-63 (Graphite-Epoxy Motor) segédrakétáját (illetve az összes SRB-t a Delta II, III, IV és hamarosan Atlas V rakétákhoz), illetve a NASA Space Launch System (SLS) hatalmas szilárd hajtóanyagú segédrakétáit amit nemrég teszteltek le szintén az Utah állambeli Promontory-ban található teszttelepen.

De a megmaradt megrendeléseken kívül minek örülnek még?

Atomrakétáknak.
Igen, pár napja jelentette be a Légierő, hogy 13,3 milliárd (!) dollárt kap az NG egy újgenerációs interkontinentális ballisztikus rakéta kifejlesztésére – az újgenerációs Ground Based Strategic Deterrent névre keresztelt rakétaprogrammal tervezik kiváltani a hamarosan nyugdíjba vonuló LGM-30 Minuteman III ballisztikus rakétákat, amiknek hasonló lehet majd a sorsuk mint a Peacekeeper rakétáknak – műholdak indítására lehet majd őket felhasználni. Nyáron indult egy Minotaur rakéta, mely egy átalakított Peacekeeper volt.

Minuteman tesztindítása, ezeket a rakétákat a Boeing fejlesztette és gyártotta
Forrás:USAF
Dark mode powered by Night Eye