Hétvégén számolt be arról a NASA, hogy három sikertelen tankolási szimuláció (wet dress rehearsal-WDR) után visszaszállítják az Artemis-I küldetés SLS rakétáját az LC-39B indítóállásról a VAB-be (azaz az ikonikus óriási szerelőhangárba). Miután múlt csütörtökön, a harmadik kísérlet során sem sikerült műszaki probléma miatt végrehajtani egy teljes visszaszámlálási és tankolási tesztet, a szakemberek úgy döntöttek, hogy a javítási műveletek végrehajtásáig visszagördítik az óriásrakétát a szerelőcsarnokba.
A NASA április 1 óta próbálta végrehajtani az összetett utolsó tesztet, ami a későbbi indítást megelőzi, az első két teszt sikertelenségéről itt írtunk. Bár a múlt heti harmadik teszt alkalmával is a tankolórendszerrel adódott probléma, valamelyest ismét előrelépést értek el a szimuláció során, a központi első fokozatot 49%-ban sikerült már feltankolni folyékony mélyhűtött oxigénnel, illetve a szükséges folyékony hidrogénmennyiség 5%-át tudták átfejteni a tartályba, ám a földi kiszolgáló- és tankolórendszer hibajelzése miatt ismét meg kellett szakítani a folyamatot, majd végül teljesen le is állítani azt. Az átfejtett üzemanyag mennyisége viszont korántsem volt elég ahhoz, hogy miután teljesen feltankolták a rakétát és nyomás alá helyeztek minden rendszert, a visszaszámlálás utolsó fázisát is szimulálni tudják.
A következő pár hétben a NASA a különböző beszállítókkal együtt kivizsgálja a felmerült problémákat és igyekeznek azokat javítani is, addig viszont az SLS-t visszaszállítják a VAB-be, hogy a mobil szállító- és indítórendszeren is el tudják végezni a szükséges módosításokat és hibajavításokat. Többek között az Air Liquide nevű vállalatnak ki kell vizsgálni a gáznemű nitrogén átfejtőrendszert, az SLS második fokozatán ki kell cserélni egy hibás túlnyomás szelepet, illetve az indítóplatform rendszerében észlelt szivárgási gondot is meg kell oldani. Az űrhivatal egyelőre arról nem írt, hogy ez a nem várt javítási időszak hogy befolyásolja az Artemis-I indítási időpontját. Az szinte biztos, hogy egy hétbe telik, mire felkészítik a rakétát a VAB-be történő visszaszállításra, és további akár egy hónapot is igénybe vehetnek a javítási munkák. Ezt követően több opció közül kell majd dönteniük a szakembereknek:
- Másodjára is átszállítják az SLS-t az LC-39B-re, hogy újra egy visszaszámlálási- és tankolási szimulációt hajtsanak végre, majd siker esetén ismét visszaszállítják a rakétát a VAB-be, hogy aktiválják a küldetésmegszakító-rendszert (flight termination system- FTS), végül a már tényleges indításhoz harmadszor is átgördítik az indítóállásra a járművet. Ez legoptimálisabb esetben is augusztusi indítást jelenthet.
- A javítások utáni második átszállítás után végrehajtják WDR-t, majd néhány nappal később végre is hajtanák az indítást. Ezesetben még júniusban vagy júliusban sor kerülhetne erre, ám a már aktivált FTR nagy kockázatot jelent. Az aktiválás után 20 napos periódus áll a NASA rendelkezésére az átszállítástól az indításig. Ebből eleve egy hét, amíg a VAB-ben végrehajtják az ellenőrzö folyamatokat, és újabb egy hét, mire átgördítik a rakétát az indítóállásra, és ott felkészítik a tesztre, majd az indításra. Így tehát mindössze egy hét maradna arra, hogy az összetett WDR-t végrehajtsák, és 1-2 napos tartalékidőt hagyjanak az indítási kísérlet(ek)hez. Az elmúlt hetekben tapasztalt hibákkal végződő teszteket alapul véve ez elég utópisztikus elképzelés lenne…
A NASA magyar idő szerint hétfő este 21 órától tart újabb telekonferenciát, ahol megvitatják a következő lépéseket az Artemis-I küldetést illetően. Az elhangzott információkkal bővítjük majd ezt a cikket.
Az SLS átszállítása az LC-39B indítóállásra március 17-én. Fotó: NASA
További hírek a hétfő esti sajtótájékoztatóról
A NASA menedzsmentje egyhangúlag úgy döntött, hogy miután minden hibát megjavítottak a rakétán és a mobil indítóálláson, megismétlik a WDR-t. Az SLS-t április 26-ig készítik fel a VAB-be történő visszaszállításra, majd ezt követően döntenek a különböző szervizelési opciók közül: a javítások után a lehető leggyorsabban ismét átszállítani a rakétát az LC-39B-re már élesített küldetésmegszakító-rendszerrel, és sikeres tankolási teszt után az indítást is végrehajtani, vagy a teszt után megint visszagördül az SLS a hangárba, hogy élesítsék a küldetésmegszakító-rendszert, és ezután ismét átszállítják az indítóállásra. Az szinte biztos, hogy a június eleji indítási dátumról le kell mondania a NASA-nak, a következő ideális időpontok június végén-július elején (kivéve júl. 2-4 között), illetve július végén-augusztus elején lehetnek. Az űrhivatal vezetői elismerik, hogy nem könnyű feladat felkészíteni egy ilyen összetett rendszert egy tökéletes indításhoz, és korábban a Saturn V rakéta és az űrsikló esetében is többszöri kísérlet után sikerült a felkészülési teszt (egyébként ketten még a shuttle programból azóta is a NASA-nál dolgoznak, az ő szakértelmük kritikus a mostani folyamatokban). A következő tankolási teszten ismét a teljes rendszert megkísérlik feltankolni, tehát az első központi fokozat mellett a második fokozat (ICPS) tankolását is szeretnék végrehajtani.
A következő tájékoztatóra néhány hét múlva kerülhet sor, miután befejeződtek a javítási munkálatok.