Viszlát, Delta IV Heavy!

Kapcsolódó

Kiválasztották az európai Vigil űrszonda építőjét

Az Európai Űrügynökség május 22-én tartotta Brüsszelben azt az...

A nap képe #1481 – Tenacity kicsomagolás

A Dream Chaser Tenacity „kicsomagolása”, miután megérkezett a Kennedy...

Rendkívüli: kiválasztották a következő magyar űrhajóst!

Lezárult a HUNOR-Program kiválasztási szakasza, a végső felkészülés az...

44 éve indult első magyarként az űrbe Farkas Bertalan

1980. május 26-án kezdődött Farkas Bertalan űrrepülése a Szojuz-36...

Eddig jól muzsikálnak a Psyche űrszonda ionhajtóművei

A NASA a napokban számolt be arról a remek...

Ugyan nem az első tervezett napon, de a ULA nehézrakétája, a Delta IV Heavy rakétatípus elindult utolsó útjára. Az NROL-70 küldetés megbízója a Nemzeti Felderítési Hivatal (NRO) volt, a hasznos teher pedig egy titkosított műhold, melynek paramétereiről és működéséről nem állnak rendelkezésre adatok. Beharangozónkat ide kattintva érhetitek el, ahol bővebben olvashattok a rakétáról.

A DIVH 16. alkalommal emelkedett a magasba, mégpedig a floridai SLC-37B startállásról. A hajtóművek begyújtására magyar idő szerint 18:53-kor került sor, mely az ilyenkor megszokott látványban részesítette a figyelő szemeket. Az indítási szekvencia ugyanis egy látványos tűzgolyót eredményez a törzs körül, ami a hidrolox (cseppfolyósított hidrogén és oxigén) meghajtású rakétamotoroknak, nevezetesen a gázturbinák felpörgetésére használt hidrogénnek köszönhető, ami átjutva az égéskamrán és a fúvókán a szabadba jut, és meggyullad. Itt érdemes megjegyezni, hogy ez semmiféle veszélyt nem jelent a hordozóra, ahogyan írtuk, megszokott jelenség.

A komplexum elhagyását követően megfigyelhettük (utoljára) a nehézrakéta gyors emelkedését, amely RS-68A hajtóműveinek több mint 9,4 MN tolóerejét kiválóan demonstrálja. A következő kritikus pont a „Max-Q”, tehát a legnagyobb aerodinamikai nyomást jelentő légköri réteg átvészelése volt, amikor is a középső első fokozat tolóerejét a terveknek megfelelően visszavették. Az előbbihez erősített két darab oldalsó fokozatról is érdemes szót ejteni; leválasztásuk 3 perc 58 másodperckor teljesült, ekkorra égették el üzemanyaguk egészét. Körülbelül 2 perc elteltével az imént említett középső fokozat szeparációját is elvégezték, lezárva az első szakaszt.

A soron következő művelet a második fokozat hajtóművének begyújtása volt, valamint az áramvonalazó kúpok „eldobása”, melyekre ilyenkor már nincs szükség. Amint a műhold leválását is megerősítik, frissítjük cikkünket!

Frissítés: Mind az NRO, mind a ULA a küldetés sikeréről számolt be, így kijelenthető, hogy a műhold sikeresen pályára állt.

Forrás: Jared Locke
Fotó: Max Evans (nasaspaceflight.com)

A Delta IV Heavy utolsó megbízását mi is élőben közvetítettük, az adást az alábbi linken éritek el:

Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

Kérjük engedélyezd a reklámokat

Így tudod a Spacejunkie csapatát támogatni, hogy minél több friss hírt hozhassunk Nektek az űrutazás, űrkutatás világából!
Dark mode powered by Night Eye